Gempak! Jepun cipta kapsul kecil sbg langkah atasi Tsunami!


Sebuah syarikat di Jepun telah memcipta versi moden, "Bahtera mini Noah" sbg penyelesaian jika Jepun dilanda gempa bumi dan tsunami yang lain secara besar-besaran di masa akan datang. Bahtera mini ni merupakan kapsul terapung yang kelihatan seperti bola tenis yang besar.



Jepun Cosmo Power berkata "Noah atau Nuh" merupakan tempat perlindungan dibuat dari fiberglass dipertingkatkan yang boleh menyelamatkan orang dari bencana seperti pada 11 Mac yang telah meranapkan pantai utara Jepun, dengan lebih kurang 20,000 orang mati atau hilang.

Presiden syarikat, Shoji Tanaka berkata kapsul yang berharga ¥ 300,000 (RM12,500) boleh menampung empat orang dewasa, dan telah bertahan melalui banyak ujian kemalangan.

Ia mempunyai tingkap mencari kecil dan lubang pernafasan di atas. Ia juga boleh digunakan sebagai rumah mainan untuk kanak-kanak.

Syarikat itu telah menghantar dua pesanan kapsul dan telah mendapat lebih dari 600 pesanan baru.



notanoti:
Fuhhhh klu cam nie kompen selamat...tp klau dah takdir mati, mati jugak...ape pon kapsul nie satu usaha yg bagus.......tp nape la perlu name kan sbg "Mini Bahtera Nabi Nuh"...hmmmm xpe ke nie...?

No comments:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...