Huh! Potong jari sbg tanda perkabungan dari kesedihan.



Dalam beberapa budaya, pemotongan anggota badan adalah satu bentuk perkabungan. Contohnya suku Dani dari Papua, Indonesia. Ahli-ahli puak ini memotong jari mereka sebagai satu cara menunjukkan kesedihan di upacara pengebumian. Bersama-sama dengan pemotongan, mereka juga berlumur muka mereka dengan abu dan tanah liat, sebagai memaparkan kesedihan.


Kebanyakkan nya golongan wanita yang menjadi tempat melakukan upacara yang menggerunkan ni. Mereka percaya jika si mati dianggap adalah seorang yang kuat, maka roh-roh mereka akan mengandungi kuasa yang sama juga. Jadi untuk menyenangkan hati dan mengusir roh-roh ini, beberapa amalan yang mengejutkan telah diikuti. Anak-anak gadis yang ada hubungan dengan si mati akan memotong jari mereka. Sebelum dipotong, jari mereka diikat dengan tali selama lebih 30 minit. Selepas pemotongan, hujung jari dibiarkan kering, sebelum dibakar dan abunya ditanam di suatu kawasan khas.


Satu lagi tujuan untuk upacara jari mengurangkan kesakitan fizikal melambangkan penderitaan dan kesakitan kerana kehilangan orang yang tersayang. Dalam kes sedemikian, jari akan dipotong oleh ahli keluarga yang rapat, seperti ibu, bapa atau adik-beradik. Di dalam upacara pelik yang serupa, hujung jari bayi kecil digigit oleh ibu mereka. Ini mungkin salah satu bukti dimana kebanyakan bayi yang baru lahir meninggal dunia. Tujuan menggigit jari bayi supaya bayi akan berbeza daripada yang lain, dan mungkin akan hidup lebih lama.

No comments:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...