[TahukahAnda] Top 10 Upacara Kematian Lain Dari Yang Lain


Jika korg rasa pengebumian dan pembakaran mayat adalah satu-satunya upacara kematian, korang mungkin silap. Jom baca upacara kematian yang mungkin buat anda rasa macam tak percaya.

10. Pengebumian bersama penari bogel.
Di rantau Donghai China, pengkebumian merupakan simbol status. Reputasi dan maruah Si mati dianggap bergantung kapada bilangan orang-orang yang menghadiri pengkebumian nya. Jadi, saudara-mara Si mati akan mengupah Penari Bogel untuk menarik orang ramai. Pihak berkuasa China telah mula membanteras amalan ini selepas media tidak berhenti-henti membantah.

9. Menari bersama mayat Si mati
Percaya atau tidak, di Malagasy, Madagascar merekan akan mengeluarkan Si mati dari kubur untuk dibawa menari bagi menyesuaikan diri dengan mereka. Kepercayaan ini dipanggil "Famadihana" dimana mereka percaya bahawa roh si mati akan menyertai nenek moyang selepas mayat sudah reput. Sambutan ini sering diadakan sekali setiap tujuh tahun dan ini merupakan saat pertemuan Si mati bersama keluarga yang disambut dengan meriah.




8. Pengebumian langit.
Keadaan cuaca dan tanah berbatu di Tibet menjadikan perkuburan tugas yang hampir mustahil. Jadi, penganut agama Buddha di Tibet sering melakukan pengebumian langit di mana mayat Si mati akan dicincang, dicampur dengan tepung dan dibiarkanuntuk diberi makan kepada burung. Mereka percaya bahawa tubuh hanya sebagai "tumpangan sementara" untuk jiwa dan ia harus kembali ke alam semula jadi.



7. Pengebumian Tana Toraja.
Pengebumian di rantau Tana Toraja Indonesia merupakan satu urusan yang besar. Upacara pengebumian akan diiringi oleh muzik, tarian dan makanan untuk para tetamu. Oleh kerana, kematian di sini adalah perkara yang besar dan memakan belanja besar, jadi keluarga Si mati diberikan penangguhan. Mereka tidak perlu mengadakan pengbumian dalam tempoh beberapa hari. Mereka boleh membungkus dan menyimpan mayat di rumah. Penangguhan ini boleh diambil seminggu, sebulan bahkan bertahun-tahun. Semasa penangguhan, Si mati akan dianggap sebagai seorang yang sakit dan masih dibawa ke dalam rutin harian dan perbualan. Pengebumian sebenar hanya akan dijalankan apabila keluarga Si mati sudah bersedia dan keranda sudah sedia diletakkan di dalam kubur, gua atau digantung di atas tebing.




6.  Kematian yang merpersonakan.
Kini anda boleh memakai barang berharga pada jari anda. Di mana lagi anda boleh memakai cincin berlian? Sebuah syarikat di Amerika yang dipanggil LifeGem kini menawarkan peluang kepada orang ramai untuk menjadikan mayat orang yang mereka yang sayang menjadi berlian sintetik. Proses ini bermula dengan menghasilkan karbon dari mayat atau abu mayat Si mati. Kemudiannya ia ditukar menjadi grafit sebelum meletakkannya ke dalam cincin berlian untuk mendapatkan kristal berkilat. Harga antara $ 3500 hingga $ 20,000 bergantung kepada saiz karat.




5. Keranda fantasy
Penduduk di pinggir bandar Accran mengebumikan mayat-mayat dalam keranda fantasi. Keranda Si mati bergantung kepada profesion Si mati. Replika gergasi seperti botol coke, buah-buahan atau gadjet banyak dipamerkan di dalam bilik pameran keranda. 



4. Endocannibalism
Ini mungkin kematian upacara yang paling teruk pernah wujud. Endocannibalism adalah amalan di mana mereka akan memakan mayat Si mati itu sendiri. Idea di sebalik adat mengerikan adalah untuk menyerap  sifat-sifat dan semangat Si mati. Satu suku kaum kecil di Amerika Selatan dan Australia dikatakan telah mengamalkan upacara menyeramkan ini. Tetapi ahli akademik ramai merasakan bahawa endocannibalism adalah tuduhan palsu yang dibuang pada suku kaum oleh penjajah awal untuk mendapatkan alasan untuk penguasaan politik. Menurut ahli antropologi Napoleon Changon, Yanomamo masyarakat di Amerika Selatan masih makan abu dan tulang Si mati selepas pembakaran mayat.




3.Memumiakan diri sendiri
Ini menjadikan berpuasa kepada kematian bunyi seperti jenaka. Beberapa sami-sami Buddha yang dipanggil Sokushinbutsu di Jepun bukan sahaja membunuh diri, mereka juga melakukannya dengan cara yang boleh menjadikan mereka menjadi mumia. Proses ini bermula dengan diet kacang dan buah-buahan yang digabungkan dengan aktiviti fizikal tegar. Penghapusan lemak dalam badan telah dicapai dengan langkah pertama. Langkah kedua melibatkan serangan muntah, kehilangan cecair badan dan meracukan badan untuk menghalang serangan kecil (dilakukan dengan memakan kulit, akar dan teh beracun selama seribu hari)

Di peringkat terakhir, sami akan masuk kubur batu, duduk dalam keadaan berantai dan menunggu saat untuk. Dia akan membunyikan loceng setiap hari untuk memberitahu rahib lain bahawa dia masih hidup. Dan apabila hari tiada loceng dibunyikan, sami-sami akan menutup kubur dan menunggu 1000 hari lagi sebelum membuka untuk mengesahkan mayat sudah menjadi mumia.




  2. Berpuasa sehingga mati
SelVimla Devi, seorang wanita India yang melawan kanser, meninggal dunia pada tahun 2006. Punca kematian bukan kanser tetapi sebab berpuasa 13 hari dipanggil "Santhara". Ini kematian secara sukarela dengan berpuasa yang diamalkan oleh Kelompok Jain (sebuah masyarakat yang percaya tiada tindakan kekerasan terhadap semua makhluk). Santhara biasanya dimulakan selepas orang itu memutuskan bahawa dia sudah menjalankan tanggungjawab sepanjang hidupnya dan bersedia untuk pemurnian rohani. Terdapat percanggahan kepada ritual itu, dimana ia dilihat/diaggap sebagai membunuh diri atau euthanasia. Tetapi dalam masyarakat, mencegah santhara boleh mengundang pemulauan.




1. Pendedahan Si mati
Orang Zoroastrian percaya bahawa selepas kematian, badan menjadi punca rasuah dan pencemaran. Pengawetan dan perkuburan dilakukan mengikut peraturan yang ditetapkan kerana ia mungkin akan mencemarkan unsur-unsur suci seperti api dan bumi. Jadi, mereka pergi untuk upacara yang dikenali sebagai pendedahan yang Si mati. Badan si mati diambil untuk diletakkan di sebuah bangunan yang dipanggil "Tower of Silence" dan dibiarkan di sana untuk dibaham oleh burung hering. Amalan kini hanya diikuti di benua kecil India. Pengurangan burung hering di India telah menyebabkan proses ini lebih mengerikan. Beberapa gambar baru-baru ini, menunjukkan longgokan mayat yang semakin reput di atas Tower di Mumbai (India) telah menimbulkan kontroversi dalam masyarakat.




p/s : hmmmm...tak tau nak kata apa..

No comments:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...